VAE

چرا موزه مجازی ؟؟

* حفظ پایدار و دائمی منابع فرهنگی به صورتی که نمونه های اصلی آثار و اشیای با ارزش و اطلاعات موجود در زمینه این آثار به وسیله ذخیره سازی اطلاعات آنها به صورت تصویر، فیلم، متن بر روی لوح های فشرده دچار آسیب و فرسودگی و خطراتی مانند آتش سوزی، سرقت و… نخواهد شد و همیشه این آثار و اطلاعات موجود در مورد آنها محفوظ خواهند ماند.

* رفع محدودیت های مکانی و زمانی، یعنی اینکه بازدید کننده در هر مکانی مانند خانه یا محل کار مدرسه و…یا هر زمانی در طول شبانه روز و روزهای تعطیل می تواند از این موزه ها بازدید نماید.

* دسترسی آسان و همگانی به اطلاعات، یعنی اینکه تمام سنین مختلف بر حسب علاقه می توانند از این موزه ها بازدید و اطلاعات لازم درباره آثار موجود در این موزه ها دسترسی پیدا کنند.

* گسترش آسان و بدون محدودیت منابع در فضا ، مکان و زمان؛ این موزه ها بر خلاف موزه های واقعی برای گسترش موزه ، افزایش اشیاء و اطلاعات هیچ گونه محدودیتی از نظر مکان نمایش ندارند و ما می توانیم به این موزه ها فضای جدید برای نمایش اشیاء و اطلاعات تازه در مورد آثار در هر زمان اضافه نمائیم.

* صرفه جویی در وقت و هزینه نگهداری و استفاده، یعنی اینکه برای بازدید از این موزه ها، دیگر نیازی نیست به منطقه، شهر یا کشور خاصی مراجعه نمائیم. همچنین خیلی سریع و همیشگی می توانیم از این موزه ها بازدید نمائیم که در وقت و هزینه ی این مسافرت و بازدید صرفه جوئی می شود، همچنین در هزینه نگهداری، و ایجاد فضای فیزیکی مورد نیاز برای نمایش مجموعه آثار موزه و غیره… نیز صرفه جوئی خواهد شد.

* نمایش آثاری که به دلایل محدودیت های فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی امکان نمایش و موزه ای شدن ندارند. مانند بسیاری از نقاشی ها، تندیس ها، مجموعه جواهرات و…

* ایجاد فضای آموزشی و اشتراک گذاری منابع و رسانه های گوناگون جهت فراگیری و شناخت بهتر آثار فرهنگی. از آنجایی که امروزه موزه ها باید مکانی برای آموزش باشند این امر درموزه های مجازی قابلیت اجرای بهتر و ساده تریدارد و علاقه مندان به آثار فرهنگی تاریخی می توانند اطلاعات و آموزش های لازم را جهت فراگیری و آشنایی بیشتر در مورد تاریخ، شیوه ساخت، نحوه کاربرد و… این آثار به راحتی به دست بیاورند.

* معرفی و شبیه سازی محوطه های تاریخی و فرهنگی، طبیعی، منطقه باستان شناسی و نمایش اطلاعات و چگونگی انجام روش های نوین کاوش های باستان شناسی در این مکان ها برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان که در این زمینه فعالیت دارند.

* مستندسازی و نمایش چگونگی مراحل حفظ و مرمت آثار و اشیاء، بازسازی آثار و اشیاء دارای کمبود و در حال تخریب که این روش ها به صورتمجازی دارای مزیت های فراوانی هستند، مانند سرعت و دقت در کار ، بازبینی و ارزیابی نتیجه، ایجاد تغییرات به راحتی روی رنگ، کنتراست وغیره. در حین مراحل انجام یا بعد از اتمام کار، همچنین ذخیره سازی و نگهداری ارزان، ساده،کم جا و ماندگار در عین حال دسترسی سریع وراحت بدون تغییر رنگ و آسیب های ظاهریجهت نمایش یا به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز، همچنین چندکاربردی بودن و قابلیت انجام پردازش های خاص با اهداف مشخص مانند بازسازی مجازی آسیب ها،کمبود ها و نمایش اثر به شکل اصلی خود جهت مطالعات و بازدید علاقه مندان، به عنوان مثال یکی از بزرگترین و جالب ترین مستندسازی ها، مدل سازی و مستندسازی مجسمه داود میکل آنژاست و در زمینه معماری، مستندسازی اهرام مصر را می توان نام برد.

* ایجاد فروشگاه و نمایشگاه مجازی صنایع دستی، در این بخش هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی می توانند محصولات خود را با ذکر تمام مشخصات) تصویر،نوع مواد بکار رفته، قیمت و…(در فضای مجازی عرضه نموده و خریداران می توانند محصولات مورد نظر خود را انتخاب نموده و خریداری نمایند. این بخش به عنوان ابزار تبلیغاتی مناسب جهت فروش محصولات از مزایایی مانند تحویل کالا در درب منزل، بیمه بودن، سرویس دهی به مشتریان به صورت تمام وقت، نداشتن محدودیت مکانی برای مشتریان و غیره برخوردار است.

* معرفی، نمایش و حفاظت از میراث معنوی، ازآن جائی که بهترین روش برای زنده نگه داشتن و حفاظت از میراث معنوی معرفی و نمایش این آثار از طریق رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات است، موزه مجازی به عنوان یک رسانه تمام وقت بر روی شبکه اینترنت می تواند برای معرفی و نمایش این آثار در اختیار عموم قرار گیرد و با توجه به محدودیت های تلویزیون و مطبوعات،موزه ی مجازی می توانند با توجه به امکانات وخصوصیاتش با نمایش دائمی و تمام وقت این محدودیت ها را برطرف سازد و به عنوان بهترین گزینه برای حفاظت و زنده نگه داشتن میراث معنوی مورد توجه قرار گیرد.